יש ביטוח - סוכנות ביטוח בריאות ונסיעות לחו

השאירו פרטים

    סרטן השד: היכן ניתן להיבדק ומהן דרכי האבחון והטיפול?

    סרטן השד: היכן ניתן להיבדק ומהן דרכי האבחון והטיפול?

    אנחנו היום בעיצומו של חודש "אוקטובר הורוד", בו מדי שנה אנו מציינים את חודש המודעות לסרטן השד. המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בעולם. מדי שנה אלפי נשים מאובחנות כחולות במחלה. סרטן השד הוא גורם התמותה מס' 1 בקרב נשים החולות בסרטן. ע"פ נתוני משרד הבריאות נכון לסוף דצמבר 2018 בישראל ישנן 24,778 נשים שאובחנו עם סרטן השד בשנים 2018-2014, כאשר חלקן החלימו מהמחלה וחלקן עדיין מתמודדות עמה, לצערנו.

    אם כי אפשר לומר שבשנים האחרונות חל שיפור באחוזי ההישרדות של נשים שאובחנו עם סרטן השד, כאשר 84% ומעלה מהנשים מכלל האוכלוסיות שרדו בתקופה של 5 שנים מהאבחון.

    אחת הסיבות לכך, היא העלייה במודעות למחלה, ובעמותות כמו האגודה למלחמה בסרטן ואחת מתשע, שעושות עבודת קודש בהעלאת המודעות למחלה, ובתמיכה ובסיפוק מידע מציל חיים לאותן נשים, לא פחות.

    מהן הבדיקות לאבחון סרטן השד?

    היכרות עם גופכן ועם שינויים בו – אחד הכלים הראשונים הטובים לאבחון גושים בשד, הוא הכרות ובדיקה של אזור השד, כל פרק זמן תכוף, במטרה למצוא סימנים מחשידים אחרים באזור, כמו גושים, אדמומיות, שינוים בפטמות ועוד. מומלץ שאם גילתן ממצא מחשיד כלשהו תלכו להתייעץ עם רופא בהקדם, שכן במקרים אלו: אם יש ספק אין ספק.

    ממוגרפיה – הבדיקה הפופלריות ביותר לאבחון ראשוני של סרטן השד היא בדיקת ממוגרפיה, שהיא בדיקת רנטגן עם קרינה נמוכה יחסית, במהלכה השד נלחץ בין שתי לוחות במטרה לשטח את האזור בזמן הצילום. מומלץ לבצע את הבדיקה שבוע לאחר הווסת. הבדיקה לא אורכת זמן רב וכוללת לרוב כאב מזערי. הבדיקה מומלצת לביצוע ע"י עמותת אחת מתוך תשע,  אחת לשנה בין גילאי 65-40 ואחת לשנתיים מעל גיל 65.

    בדיקה אצל כירורג שד – בדיקה אצל רופא או רופאה המתמחים בתחום אשר ע"י מישוש פיזי של האזור ינסה לאתר גושים חשודים בשד. מומלצת לביצוע ע"י עמותת אחת מתוך תשע, אחת לשנה מגיל 30 ומעלה.

    ביופסיה – לאחר שנמצאו ממצאים חשודים בבדיקות, נלקחת רקמה מהגוש החשוד בשד באמצעות מחט. הבדיקה נעשית בהרדמה מקומית ולרוב מלווה בכאבים קלים בלבד. ממצאי הבדיקה נשלחים למעבדה מיוחדת, שמנתחת את תוצאת הבדיקה וקובעת האם מדובר בגוש ממאיר (סרטני) או לא.

    מהי שגרת הבדיקות לאחר ההחלמה מסרטן השד?

    אישה אשר החלימה מהמחלה חייבת לשמור על שגרת בדיקות סדירה ולהיות עם היד על הדופק. האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית ממליצה לכל אישה שהחלימה, לבצע בדיקת מעקב אצל רופא מומחה מדי 6-3 חודשים ב-3 שנים שלאחר הטיפול, וכל 6 חודשים עד שנה בתקופה של 5 שנים מהטיפול. לאחר מכן ההמלצה היא לבצע את הבדיקה פעם בשנה.

    אם עברתן ניתוח משמר שד ההמלצה היא לבצע ממוגרפיה, שנה לאחר בדיקת הממוגרפיה הראשונית שעברתן לאבחון הסרטן, זאת בכפוף לכך שעברו 6 חודשים מטיפול הקרינה שעברתן. לאחר מכן ההמלצה היא לבצע את הבדיקה פעם בשנה.

    כמו כן, כמו שהומלץ לעיל עליכן להמשיך לעקוב אחר גופכן ולהיות ערות לשינויים באזור השד, ובמקרה של ממצא מחשיד ללכת להיוועץ עם רופא מומחה, וכן ללכת לבדיקות גניקולוגיות סדירות.

    היכן ניתן להיבדק כדי לאבחן סרטן שד?

    ברחבי הארץ ישנם מכוני ממוגרפיה רבים שנמצאים בבתי וקופות החולים השונות או שעובדים בשיתוף עמם, כמו למשל: המכון לממוגרפיה בסורוקה, מרכז מירב לבריאות האישה בתל השומר או מרפאות אסותא השונות. בנוסף, קיימים בכל קופה רופאים המתמחים בכירורגית שד, וניתן למצוא אותם דרך האתר של הקופה או באמצעות המענה הטלפוני שלה.

    חשוב לציין, שהאגודה למלחמה בסרטן מפעילה ניידות ממוגרפיה מיוחדות המופעלת ע"י אסותא, הפועלות באזורי הפרייפריה השונים, המאפשרות לתושבים באותם אזורים להיבדק בבדיקה המצילה חיים הזאת, וכל זאת כדי להקטין את אחוזי התמותה מהמחלה ולהעלות את המודעות של נשים להיבדק ולגלות את המחלה מוקדם ככל האפשר.

    יש ביטוח עובדת בשיתוף המרפאות והמכונים הטובים בישראל

    אבחון מוקדם של סרטן השד מציל חיים ומעלה באופן משמעותי את אחוזי ההחלמה מהמחלה, כאשר ע"פ נתוני עמותת אחת מתוך תשע, אחוזי ההחלמה מסרטן השד שמתגלה מוקדם עומדים על 92%. חברות הביטוח הפרטיות מכסות כיום בדיקות אבחון וטיפולים רבים במחלה, כגון: בדיקות סקר לגילוי סרטן וטיפולים, בהתאם לתנאי הפוליסה שעליהם חתמתם.

    אחת מאותן חברות היא "יש ביטוח" שמספקת בדיקות וטיפולים רפואים מתקדמים, אצל הרופאים המומחים בישראל, המותאמים אישית לצרכים של המטופלים, ועובדת בשיתוף המרפאות והמכונים הטובים בישראל.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך