יש ביטוח - סוכנות ביטוח בריאות ונסיעות לחו

השאירו פרטים

    רגע לפני סוכרת: מהי סוכרת סמויה, גורמי הסיכון והאם היא הפיכה?

    רגע לפני סוכרת: מהי סוכרת סמויה, גורמי הסיכון והאם היא הפיכה?

    אחרי שבמאמר הקודם הסברנו לכם מהי סוכרת, כיצד מאבחנים את המחלה ומצמצמים את הסיכון לתחלואה, המאמר הנוכחי יתמקד בסוכרת הסמויה או טרום סוכרת כפי שהיא מכונה.

    בעשורים האחרונים, אפשר לראות פריחה וצמיחה משמעותית של תרבות המזון והקולינריה בישראל ובעולם. לצד היתרונות הרבים של שפע המאכלים והמשקאות שמנוגשים לנו במסעדות, דוכני מזון, אולמות אירועים ואפליקציות המשלוחים, המבחר הגדול גם יוצר סכנה בריאותית לא קטנה. אחת מהן טמונה, בין היתר, בשומנים ובסוכר הרב שנמצאים במזונות והשתייה הממותקת, שאנו צורכים באותם מקומות וגם בבית, לפעמים גם מבלי לדעת, שעלולים להגדיל את הסיכון לחלות בסוכרת או לכל הפחות להיכנס למצב טרום סוכרתי. במאמר הבא, ניסינו ביש ביטוח, להסביר מהי סוכרת סמויה, מהם התסמינים שלה, והאם מדובר במצב הפיך?

    קצת  נתונים על סוכרת לפני שמתחילים

    על פי משרד הבריאות, בישראל חיים היום מעל ל-550,000 חולי סוכרת, כשבעשורים האחרונים אנו עדים לעלייה ניכרת במספר החולים המאובחנים, בין היתר בעקבות צריכת מזון מופרזת, אורח חיים לא בריא והעדר עיסוק בפעילות גופנית. לצערנו, המצב בישראל הוא חמור ובעייתי, כשנכון ל-2019 אנו מובילים את שיעור קטיעות הרגליים בעקבות המחלה מבין מדינות ה-OECD. לצד חולי הסוכרת המאובחנים, ישנם גם רבים מאוד שנמצאים במצב טרום סוכרתי. אמנם, אין נתונים מדויקים לגבי מספרם, אך אם בוחנים את ארה"ב למשל, שם ההערכות מדברות על כ-96 מיליון מבוגרים במצב בריאותי זה. כלומר 1 מתוך 3 אמריקאיים נמצאים בערכים גבוהים של סוכר בדם רגע לפני סוכרת, אפשר להניח שגם אצלנו המצב מדאיג.

     

    אבל מה זה בכלל טרום סוכרת?

    מצב טרום סוכרתי הוא תופעה בריאותית, במהלכה רמות הגלוקוז בדם גבוהות מהערכים התקינים, אך נמוכות מהרמות המכניסות אדם להגדרה של חולה סכרת.

    לפי איגוד האמריקאי לסוכרת (ADA) אתם נמצאים במצב של סוכרת סמויה, אם נמדדו אצלכם אחד או יותר מהערכים הבאים:

     

    A1C(המוגולבין מסוכרר) של 6.4-5.7%

    בדיקת דם שנעשתה לאחר צום, במהלכה נמצא גלוקוז בערכים של 125-100 מ"ג/ד"ל

    בדיקת דם שנעשתה שעתיים לאחר העמסת גלוקוז, במהלכה נמצאו ערכים של 199-140 מ"ג

     

    למה היא נקראת גם סוכרת סמויה?

    לצערנו, בגלל שהמצב הטרום סוכרתי לא כולל תסמינים מובהקים וחד משמעיים, המאפשרים לזהותם כקשורים לתופעה הבריאותית, רבים לא מודעים שהם נמצאים במצב טרום סוכרתי מסוכן, שהוא לפעמים רגע לפני תחלואה בסוכרת, כך שהרבה פעמים מצב טרום סוכרתי הוא סמוי מהעין.

     

    מהם גורמי הסיכון למחלה?

    היסטוריה משפחתית של טרום סוכרת או סוכרת מסוג 2.

    עישון

    לחץ דם גבוה

    עודף משקל 

    העדר פעילות גופנית

    גיל – בני 45 ומעלה נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלה

    היסטוריה של מחלת לב או שבץ

    כולסטרול טוב – HDL – נמוך ורמת טריגליצרידים גבוהה.

    תסמונת שחלות פוליציסטיות

    חולה בסוכרת הריונית 

     

     

    האם סוכרת סמויה היא מצב הפיך?

    הבשורות הטובות הן שכן. בהמשך לגורמי הסיכון שציינו למעלה, גם הגדלת הסיכוי לחזרה לערכים נורמלים של סוכר בדם עוברת דרך שינוי אורח החיים שלנו, אכילה בריאה והימנעות מעישון, הנה כמה מהצעדים שעשויים לסייע לכם

    שמרו על תזונה נכונה, אכלו מזונות בריאים יותר והימנעו ממאכלים עתירי שומן, כשכמובן התייעצו עם דיאטנית לגבי התפריט שיכול לסייע לכם לשפר את הבריאות

    דיאטה וירידה במשקל – אם אתם סובלים ממשקל עודף, מומלץ לערוך דיאטה מבוקרת בסיוע גורמי מקצועי להפחת במשקל. כשירידה של 7% מהמשקל לפי ה-ADA מספיקה כדי להפחית את הסיכון. כלומר אדם ששוקל 80 ק"ג לפי גישה זו מספיק שירד כ-5.6 ק"ג.

    תעשו יותר פעילות גופנית – כשהיום יש כל כך הרבה מכוני כושר וסטודיו, קבוצת ריצה וכושר גופני שמציעים פעילויות גופניות מגוונות ומהנות, תמצאו לעצמכם ספורט שאתם אוהבים ותקדישו לו זמן למען הבריאות שלכם. חלק מהמחקרים קובעים שמספיקות כ-150 דקות של פעילות מתונה בשבוע כדי להפחית את  הסיכון.

    הימנעו מעישון – גורם סיכון מוכר וידוע שמביא לפגיעה בתפקוד של אינסולין בגוף שתפקידו להכניס את הסוכר לתאים, ופגיעה בפעילותו היא זו שמעלה את רמות הסוכר בדם.

    הסתייעו בתרופות, בכפוף לייעוץ עם רופא

     

    בשורה התחתונה: התייעצו עם גורמי מקצוע ורפואה ושמרו על הבריאות שלכם

    במאמר הזה ניסינו לסייע לכם לצמצם את הסיכון לחלות בסוכרת, להעלות את המודעות לנזקים של המחלה ושל מצב טרום סוכרת ולהעניק לכם מספר עצות לשיפור המצב הבריאותי. צריך לזכור שסוכרת היא מחלה מסוכנת, שעלולה להביא ללא מעט סיכונים בריאותיים, קטיעות גפיים ואף מוות. לא פעם מצב טרום סוכרתי הוא סמוי מהעין ובמסגרתו אתם עלולים להיות קרובים מאוד לחלות במחלה החמורה. לכן, חשוב מאוד לשמור על הבריאות שלכם ועל אורח חיים ספורטיבי עם תזונה נכונה.

    כמו כן, נדגיש שוב את החשיבות של התייעצות עם רופאים וגורמי מקצוע מומחים, לרבות דיאטנים ודיאטניות, שיכולים לסייע לכם עם טיפים ועצות מקצועיות, ולהכווין אתכם לגבי אורח החיים, הבדיקות והתרופות הנחוצות, שיכולות אף הן לסייע באבחון התופעה והורדות רמת הסוכר.

     

    יש ביטוח עם כתב שירות סוכרת המציג: חדשנות רפואית וליווי צמוד ואישי

    כדי להעניק את השירותים הרפואיים, הבדיקות והטיפולים המתקדמים ביותר עבור מבוטחייה, יש ביטוח יחד עם שרפ, השיקה כתב שירות סוכרת מיוחד, הכולל ייעוץ עם רופאים מומחים, דיאטניות מקצועיות לבניית תפריט מותאם במיוחד עבורכם. בנוסף כתב השירות החדשני, מעניק את חוד החנית של הטיפולים הרפואיים הקיימים היום עבור חולי הסוכרת, ביניהם:

    אולטרסאונד ייחודי לריפוי כאבים נוירופתיים ופצעים

    חליפת עיסוי מתקדמת 

    טיפול ביולוגי חדשני לטיפול בפצעים כרוניים 

    טכניקת עיסוי לימפטית ייחודית, המסייעת לשפר את הניקוז ולהמריץ את מערכת הלימפה.

    ועוד.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך