יש ביטוח - סוכנות ביטוח בריאות ונסיעות לחו

השאירו פרטים

    מהן ההטבות שמעניק תיקון 190 למשוחררי ופורשי צה"ל ואיך להרוויח מהן?

    מהן ההטבות שמעניק תיקון 190 למשוחררי ופורשי צה

    אחד התחומים החשובים ביותר למשרתי, משוחררי ופורשי קבע, הוא תכנון פיננסי ביום שאחרי הפרישה. מי שהתקדמו במרוצת השנים בדרגות הקצונה, או צברו ותק רב בתור נגדים, מגיעים לאחר שנים רבות אל האזרחות שבה החוקים שונים. על המשוחררים והפורשים מקבע להסתגל לעתים לתקופה של הכנסה נמוכה יותר באזרחות, אם משלבים גם גיל פרישה גבוה יחסית לשוק העבודה, 45 ומעלה, האתגרים הם גדולים אך ניתן להתמודד עימם.

    כדי להתמודד נכון עם אתגרים תעסוקתיים, חשוב שלפורש או פורשת הקבע יהיה את החוסן הכלכלי המירבי. חוסן כלכלי כזה מושג ראשית באמצעות ידע והבנה ככל שניתן את העולם הפנסיוני וחיסכון ארוך טווח. החלק השני במשוואה הוא השקעות נכונות מבחינת שיקולי מיסוי ותכנון קדימה של קצבאות ממכשירים פנסיוניים.

    את זה ניתן לבצע דרך שימוש נכון ביתרונות פנסיוניים שיש לחלק גדול ממשוחררי ופורשי צה"ל, כמו פנסיה תקציבית, ופיצויי פרישה גדולים. במאמר זה נעסוק באחת ההטבות המשמעותיות ביותר שרלוונטית למשוחררי ופורשי צה"ל: תיקון 190 הנוגע לסעיף 9 א' לפקודת מס הכנסה שנכנס לתוקף בשנת 2012.

    מהי בכלל הטבת המיסוי של תיקון 190 עבור בני 60 ומעלה?

    15% מס רווח הון במשיכה הונית רק לאחר גיל 60 – עבור מי שהגיעו לגיל 60, או שהפקידו כספים בקופת גמל, לאחר שפרשו עם פנסיה תקציבית, אך הרבה לפני הגיעם לגיל פרישה. כך, הטבת המס הגדולה ביותר בהשקעה בקופת גמל על פי תיקון 190 במיוחד כשמדד המחירים לצרכן הוא נמוך, הינה תשלום מס רווחי הון בעת המשיכה, בשיעור של 15% בלבד על הרווחים הנומינאליים שנצברו בקופה, רק במשיכה לאחר גיל 60.

    פטור מלא ממס רווח הון בעת משיכה כקצבה בגיל 60 – אם הפקדתם לקופת גמל לקצבה, בהנחה שיש לכם כבר קצבה מינימלית של 4,498 נכון לשנת 2021, אז תוכלו למשוך את הסכומים שהפקדתם כקצבה, כולל רווחי ההון כשהם פטורים ממס. הרציונאל הוא שמדינת ישראל מעוניינת לעודד את החוסכים למשוך את הכספים כקצבה ולא כסכום חד פעמי, כדי שהכספים הללו יוכלו לשמש למחיה שוטפת. יתרון נוסף של משיכה כקצבה הוא שיתרת הכספים ממשיכה להיות מושקעת ולהניב רווחים עתידיים. כך שמי שימשוך את הכספים כקצבה, בדרך כלל יוכל ליהנות מסכום כולל גבוה יותר משמעותית על פני השנים.

    מהן האפשרויות שעומדות בפני גמלאי צה"ל או משוחררי ופורשי צה"ל הנהנים מפנסיה תקציבית (תקף גם למי שכבר פרשו מצה"ל):

    1. הפקדת הקצבה החודשית המשולמת לקופת גמל רגילה לקצבה – על פי תיקון 190. בניגוד לקופת גמל לקצבה גובה ההפקדה החודשית והשנתית אינו מוגבל. תוכלו להפקיד כל סכום שתרצו וליהנות מאחד משני המסלולים שהצגנו קודם – משיכה חד פעמית עם הטבת מס אחרי גיל 60, או משיכה כקצבה ללא מס לאחר גיל 60.
    2. הפקדה של כספים לביטוח מנהלים במעמד עצמאי – מי שלא מעוניינים להפקיד את הקצבה החודשית, יכולים להשקיע סכום חד פעמי עד גובה תקרת ההפקדה השנתית.

    באיזה מסלולים להשקיע את הכספים מתיקון 190 עבור החוסכים הצעירים?

    מומחים רבים בישראל וברחבי העולם גורסים כי קצבאות הפנסיה שישולמו בעתיד לא יספיקו לרבים לגיל פרישה. מדובר בבעיה שמחריפה יותר ויותר ככל שמדובר בעשירונים נמוכים.

    למרות שהמצב בקרב משוחררי ופורשי קבע הוא מבין הטובים מבין המגזרים השונים בישראל, עדיין עולה החשיבות לבצע מספר צעדים, כבר כיום, על מנת להבטיח חיים ברווחה בגיל השלישי. נלך לדוגמה קלאסית, של פורש קבע שחסך כל חייו לפנסיה במהלך השירות הצבאי. למשל שפרשו בגיל 45 והצליחו לחסוך במשך 25 שנה לפי 2% בשנה (בהתאם לפנסיה התקציבית). לאותם משוחררים ופורשים תהיה קצבת פנסיה תקציבית של 50% מהשכר האחרון.

    קצבה כזאת לא תמיד תספיק למחיה, בגיל פנסיה ולכן פורש הקבע צריך לדאוג להמשך הפקדות פנסיוניות כשכיר או כעצמאי. בנוסף, כדאי לו לבצע הפקדות עצמאיות לקופת גמל עם שימוש ביתרונות של תיקון 190. השאלה שנשאלת היא מהי רמת הסיכון שיהיה עליו לקחת בהשקעות הנוספות. ככל שהכספים מיועדים לטווח ארוך ולא לפדיון מיידי, כך כדאי להשקיע אותם באפיקים עם סיכון גבוה יותר.

    צריך לזכור שהסיכוי להפסיד בשל משבר בשוק ההון, הוא לא פחות מהסיכון של הוצאות מחיה גבוהות בעתיד ועלייה בתוחלת החיים – אלה חששות מהותיים שבגיל פרישה יהיה קשה מאוד לתת להם מענה. אם מצאתם עבודה ועיסוק לאחר הפרישה מצה"ל ואתם לא חייבים להשתמש בכספי הגמלה, תוכלו להשקיע את הכספים המתקבלים מקצבת הפנסיה התקציבית וליהנות מיתרונות תיקון 190. כלומר הכספים יהיו עדיין נזילים במידת הצורך ויושקעו, אתם תשלמו מיסוי נמוך על הרווחים.

    מי שפורשים מקבע בגילים 45-55 נחשבים עדיין לחוסכים צעירים יחסית. לפיכך, עבורם אפשר לראות את ההטבה כפולה.

    האם ניתן לעבור בין מסלולי השקעה ללא ארוע מס?

    כן. בין אם אתם בוחרים בקופת גמל או ביטוח מנהלים, ביכולתכם לעבור בין מסלולי ההשקעה כרצונכם. כל זאת ניתן לעשות ללא ארוע מס וזו הנקודה המהותית. שכן המשמעות של מעבר ללא ארוע מס, מאפשרת לכם ליהנות מעיקרון דחיית מס, כלומר בעידוד המדינה המס משולם רק בסוף.

    מה קורה אם חלילה יש צורך לבצע העברה בין דורית של החיסכון?

    בפטירת בעל קופת גמל עד גיל 75 – על פי החוק, היורשים החוקיים של קופת גמל יהיו זכאים לקבל את מלוא הכספים, פטורים ממס, במשיכה חד פעמית, אם הנפטר הלך לעולמו לפני גיל 75.

    במות החוסך בקופת גמל לאחר גיל 75 – במצב כזה היורשים החוקיים יוכלו לקבל את הכספים בפטור ממס רק בעת משיכה כקצבה חודשית.

    הכירו את האופציה שמחליפה את המשיכה מקופת הגמל: הלוואה על חשבון הכספים

    השאלה הנשאלת בעת הפקדה לחיסכון נוסף היא זמינות ונזילות הכספים. הפקדה לקופת גמל נוספת, ככספים שאמורים לשמש אותנו בפנסיה, מעלה שאלה האם נזדקק לכספים? איש הקבע שרק עתה פרש ומתמודד עם שאלות כמו תעסוקה או הקמת עסק לא יודע האם להפקיד כבר מהיום כספים שבהם ישתמש רק בפנסיה.

    למרות שתוכלו לפדות את הכספים בתנאי שיש לכם קצבת פנסיה תקציבית מינימלית, כדאי תמיד לשקול לקיחת הלוואה על חשבון קופת הגמל, במידה ואתם זקוקים לכספים חד פעמיים. הלוואות מקופות הגמל ניתנות בריביות נמוכות באופן יחסית ולתקופות של עד 6 שנים, לעתים בגרייס חלקי. כלומר תוכל לקחת למשל סכום של כ-100,000 שקל ולשלם ריבית שנתית בלבד של 1.1%-2.1%, בהתאם לתנאים בקופת הגמל שלכם. הרי שמדובר בתשלום חודשי נמוך של 100-200 שקלים בלבד בדוגמה שנתנו. בכל אופן לעתים גם ניתן להאריך את משך ההלוואה לתקופה נוספת. היתרון במקרה הזה הוא שהכספים שלכם בקופת הגמל ממשיכים להניב עבורכם תשואה ואתם יכולים להשתמש בכספים בתור הלוואה.

    *כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פנסיוני ואינו בא להחליף ייעוץ פנסיוני המתחשבים בצרכים האישיים של כל אדם ואדם. העושה שימוש במידע על בסיס מאמר זה בלבד וללא בדיקות מעמיקות הנוגעות למצבו, עושה זאת על אחריותו האישית בלבד.

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך