יש ביטוח - סוכנות ביטוח בריאות ונסיעות לחו

השאירו פרטים

    מחלות אוטואימוניות:  כיצד מאבחנים ומהן דרכי הטיפול והחידושים האחרונים?

    מחלות אוטואימוניות:  כיצד מאבחנים ומהן דרכי הטיפול והחידושים האחרונים?

     

    קרוהן, סוכרת נעורים, צליאק, זאבת, פסוראיזיס וטרשת נפוצה, הן רק חלק מרשימה שמונה יותר מ-100 מחלות אוטואימוניות, במסגרתן המערכת החיסונית תוקפת בטעות את גופנו, במקום לתקוף חיידקים, וירוסים או מזיקים אחרים. אפשר לדמות זאת לירי דו צדדי של כוחותינו, שנעשה עקב טעות בזיהוי של המערכת החיסונית.

     

    מהי מחלה אוטואימונית?

    כאשר חיידקים, וירוסים או נגיפים אחרים חודרים אל גופנו הם מתרבים ותוקפים אותו, במה שמכונה "זיהום" שהוא למעשה הטריגר למחלות. באותו זמן מערכת החיסון שלנו נכנסת לפעולה, ונלחמת בזיהום ע"י יצור תאי דם לבנים אשר "בולעים" את אותו הזיהום, וכך בפעם הבאה שמערכת החיסון תאלץ להתמודד עם נגיף זהה או דומה יהיה לה "זכרון" ונוגדנים מוכנים מראש שיקלו משמעותית את ההתמודדות עמו. במהלך מחלה אוטואימונית המערכת החיסונית מזהה באופן שגוי רקמות בריאות בגוף כפולש שחדר אל גופנו, ומפעילה נגדו אמצעי הגנה שהיא הייתה מפעילה במטרה להגן על הגוף מפני מחלות, במה שיוצר ירי דו צדדי ומוביל להרס רקמות ולהיווצרותן של אותן המחלות.

     

    מהם הגורמים להתפרצותה?

    חלק מהגורמים להתפרצותן של המחלות האוטואימוניות לא ידועים, אם כי מחקרים רבים מראים כי ברוב רובם של המקרים אותן המחלות מתפרצות עקב זיהום כלשהו. גורמים מרכזים נוספים שמביאים להתפרצותן הם גורמים גנטיים, היווצרת של לחץ וסטרס, וכן עישון שחלק מהמחקרים העלו שמגביר את הסיכון לחלות בזאבת או צריכת מוצרי מזון מסויימים, כמו במקרה של מחלת הצליאק, שנגרמת עקב צריכת מאכלים המכילים גלוטן. כמו כן, יש מחקרים הטוענים שאף צריכת המלח גורמת לפגיעה במערכת החיסונית, המביאה להתפרצות מחלות אוטואימוניות מסוימות.

     

    כיצד מאבחנים מחלות אוטואימוניות?

    אבחון ראשוני של מחלות אוטאימוניות ע"פ תסמינים חיצוניים או פנימים בגוף הוא משימה לא פשוטה בכלל, היות ולא מעט פעמים אותן מחלות מלוות בחום, עייפות או כאבי שרירים או באיברים בגוף, שיכולים להתקשר עם תופעות בריאותיות אחרות. כמו כן, לא יופיעו כלל תסמינים ראשונים לפני התפרצות אותן מחלות. אם כי קיימים מקרים כגון כאשר מופיעים תסמינים כמו אדמומיות בעין או הפרשת כלשהן, שיכולות לבשר על דלקות באזור שנגרמו עקב מחלות אוטואימוניות שונות.

     

    הדרך לאבחון מדויק יותר של המחלות האוטואימוניות היא באמצעות שילוב של בחינת התסמינים השונים שחווה המטופל, יחד עם בדיקות שונות לאיתור נוכחות של נוגדנים עצמיים, כמ בדיקות דם, בדקית שקיעת דם, בדיקת חלבון מגיב CRP) C ), בדיקות שתן, בדיקות דימות וביופסיה של האיבר הרלוונטי.

     

    מהן דרכי הטיפול במחלות האוטואימוניות?

     

    במשך שנים, הגישה המקובלת לטיפול במחלות אוטואימוניות הייתה באמצעות תרופות המכילות סטרואידים, הידועים ככאלה המדכאים את המערכת החיסונית, אם כי לאור תופעות הלוואי הלא פשוטות שמתלוות לאחר זמן מה, לטיפול באמצעות סטרואידים, נוצר צורך בטיפול שישיג תוצאות טובות עם פחות נזקים או תופעות לוואי.

     

    אם כי בשנים האחרונות אנו יכולים לראות מהפכה בטיפול הניתן לחולים במחלות אוטואימוניות, בזכות היכולת לזהות את המולקולות שלוקחות חלק בהליך הדלקתי, וכך פותחו תרופות ביולוגיות המבוססות על נוגדנים או מולקולות המאפשרות לחסום מנגונים ספצייפים שמשויכים לקבוצה של מחלות מסוימת, ובדרך הזו לא לנטרל את כל המערכת החיסונית אלא רק את אותם מנגנונים,כגון: מעכבי Jak או חוסמי ציטקונים מסוימים. יש לזכור שגם בתרופות מסוג זה יש תופעות לוואי, ויש לבחון את השימוש בהתאם להמלצת גורמי הרפואה השונים.

     

    לצערנו, מחלות אוטואימוניות הן מחלות שלרוב לא ניתן להבריא מהן, אם כי התרופות המהפכניות שפותחו בשנים האחרונות, נותנות תקווה ואפשרות לחיות איתן בשלום שנים רבות. חברות ביטוח פרטיות רבות מספקות טיפולים ושירותי אבחון מתקדמים לסוגים השונים של המחלות האוטואימוניות, במסגרת פוליסות הבריאות שהן מספקות. אחת מאותן חברות היא "יש ביטוח" המספקת בדיקות וטיפולים רפואיים מתקדמים, אצל הרופאים המומחים בישראל, המותאמים אישית לצרכים של המטופלים, ועובדת בשיתוף המרפאות והמכונים הטובים בישראל.

     

     

     

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך